23:46 Новий Митний кодекс України – чого очікувати? |
З 1 червня 2012 року запрацює новий Митний кодекс України. Історія його прийняття була непростою. Нагадаємо, що перший варіант даного документа Верховна Рада схвалила ще 03.11.2011 р. Однак в останні дні 2011 року Президент скористався правом вето і повернув його у Верховну Раду з численними пропозиціями. На доопрацювання цього законодавчого акта не пішло багато часу, і вже 13 березня 2012 року Верховна Рада вдруге схвалила новий МИТНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (надалі - МКУ), на цей раз – перероблений профільним комітетом з урахуванням пропозицій, що їх вніс В.Янукович. Незважаючи на те, що не всі пропозиції глави держави було враховано, 19.04.2012 р. Президент підписав новий варіант МКУ, і вже 21 квітня 2012 року його було офіційно опубліковано. Відзначимо, що новий Митний кодекс "потовстішав", до нього увійшло 590 статей (у нині діючому Кодексі їх всього 432). Це в першу чергу зумовлено тим, що новий МКУ став ще більш уніфікованим та включив в себе норми ряду законодавчих актів, зокрема, ЗУ "Про Єдиний митний тариф" (N 2097-ХІІ від 05.02.92 р.), ЗУ "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України" (N 2681-III від 13.09.2001 р.), ЗУ "Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах" (у редакції Закону N 2761-III від 04.10.2001 р.), які втрачають чинність одночасно з початком дії нового МКУ. Зупинимося на основних новаціях, які очікують на суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності вже з початку літа.
1. Суттєво розширено поняття МИТНА СПРАВА, до якої віднесено порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання ЗЕД, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення УКТ ЗЕД, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної політики у сфері державної митної справи (ст. 3 МКУ). На ці зміни слід звернути особливу увагу, оскільки закони України та інші нормативно-правові акти з питань державної митної справи мають особливий порядок набрання чинності. Відповідно до нових норм під цей особливий порядок буде підпадати значно більша кількість нормативних документів. Також відмітимо, що дещо змінився сам порядок набрання чинності такими документами. Так, встановлено єдине правило для набрання ними чинності - через 45 днів з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самим законом або нормативно-правовим актом, але не раніше дня їх офіційного опублікування (зараз для законів з питань митної справи встановлено 10-денний строк з дня їх офіційного опублікування). Також, за новими правилами, такий особливий порядок розповсюджується не на всі інші нормативно-правові акти з питань митної справи, а лише на ті, які видано Кабінетом Міністрів України або центральним органом виконавчої влади.
2. Введено нове поняття - УПОВНОВАЖЕНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ОПЕРАТОР, яким є підприємство, що відповідає встановленим вимогам та має право користуватися спеціальними спрощеннями (ст. 12 МКУ). Статус уповноваженого економічного оператора надається підприємству митницею шляхом видачі сертифіката уповноваженого економічного оператора та включення його до Єдиного реєстру уповноважених економічних операторів. Підприємству може бути видано сертифікати уповноваженого економічного оператора таких видів: 1) на спрощення митних процедур; 2) щодо надійності і безпеки; 3) на спрощення митних процедур та щодо надійності і безпеки. В статті 15 нового МКУ детально описано, які саме спрощення може отримати володілець того чи іншого сертифіката. Так, при наявності сертифіката щодо надійності і безпеки, можуть бути надані такі спеціальні спрощення: - зменшений обсяг відомостей, які необхідно надати митному органу до прибуття на митну територію України та/або вибуття за межі митної території України товарів, транспортних засобів комерційного призначення; - тимчасове зберігання товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що перебувають під митним контролем, у приміщеннях, на відкритих та критих майданчиках уповноваженого оператора економічної діяльності; - зняття митного забезпечення без отримання дозволу митниці; - відправка товарів з приміщень, відкритих та критих майданчиків уповноваженого оператора економічної діяльності без пред'явлення їх митному органу відправлення. Якщо ж у наявності є сертифікат на спрощення митних процедур, то можуть надаватися наступні спрощення: 1) здійснення митного контролю в першочерговому порядку; 2) розміщення товарів на складі тимчасового зберігання закритого типу без отримання дозволу митного органу; 3) звільнення від надання гарантії при здійсненні внутрішнього митного транзиту товарів (крім підакцизних), якщо декларантом є уповноважений економічний оператор; 4) митне оформлення товарів на об'єктах уповноваженого оператора економічної діяльності; 5) подання однієї митної декларації, якщо протягом певного часу, погодженого з митним органом, товари неодноразово ввозяться на митну територію України або вивозяться за її межі однією особою за одним зовнішньоекономічним договором. Не можна оминути увагою частину 5 статті 15 МКУ, відповідно до якої отримання сертифіката уповноваженого економічного оператора надає відповідній особі право на провадження наступних видів діяльності: 1) митна брокерська діяльність; 2) відкриття та експлуатація магазину безмитної торгівлі; 3) відкриття та експлуатація митного складу; 4) відкриття та експлуатація вільної митної зони комерційного або сервісного типу; 5) відкриття та експлуатація складу тимчасового зберігання; 6) відкриття та експлуатація вантажного митного комплексу. Таким чином, отримання цього сертифіката стає досить привабливою ціллю, однак процедура його видачі та вимоги до підприємств, які бажають його отримати, не з простих. Детально ознайомитися з ними можна в статтях 13 та 14 МКУ.
3. Новим Митним кодексом запроваджується низка прогресивних інструментів щодо здійснення МИТНОГО ОФОРМЛЕННЯ, зокрема: - право декларанта на здійснення митного оформлення товарів у будь-якому митному органі (ст. 247 МКУ). Зазначене правило не розповсюджується лише на митний режим транзиту, товари, що переміщуються трубопроводами та лініями електропередачі, а також на товари, що переміщуються через митний кордон України громадянами; - проведення митного оформлення протягом 4-х годин з моменту подання митної декларації та документів (ст. 255 МКУ). Відмітимо, що наразі митні органи вже застосовують 4-годинний ліміт щодо митного оформлення, однак відтепер така норма закріплена на законодавчому рівні; - використання однієї декларації (попередня декларація) для здійснення різних митних формальностей, наприклад, контролю за доставкою в митний орган призначення, розміщення на склад тимчасового зберігання або початку митного оформлення для вільного обігу (частина 14 ст. 259 МКУ); - звільнення декларанта від відповідальності за ненавмисні помилки у митній декларації, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, або до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (ст. 268 МКУ) тощо.
4. Зміни не оминули і МИТНІ РЕЖИМИ, зокрема, їх кількість збільшено з 13 до 14 за рахунок розподілу одного митного режиму "тимчасове ввезення (вивезення)" на два окремих режими: "тимчасове ввезення" та "тимчасове вивезення". При цьому ряд митних режимів дещо змінили свою назву. Так, митний режим "імпорт" перейменовано на "імпорт (випуск для вільного обігу)", "експорт" – на "експорт (остаточне вивезення)", "спеціальна митна зона" – на "вільна митна зона", "магазин безмитної торгівлі" - на "безмитна торгівля", а з назв митних режимів "переробка на митній території України" та "переробка за межами митної території України" вилучено слово "України".
5. Значних змін зазнав і порядок пропуску та оподаткування товарів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України ГРОМАДЯНАМИ. Зокрема, встановлено, що товари (крім підакцизних), що ввозяться громадянами у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі, сумарна вартість яких не перевищує еквівалент 1000 євро (наразі - 200 євро), та загальна вага яких не перевищує 50 кг, не підлягають письмовому декларуванню та не є об’єктом оподаткування митними платежами. Однак є одна умова - особа, яка ввозить товари, має в’їжджати в Україну не частіше одного разу протягом однієї доби. Також додатково встановлено обмеження на ввезення громадянами не більше 5 літрів пива (наразі обмеження встановлено лише для вина (2 літра) та міцних алкогольних напоїв (1 літр)). У випадку перевищення норм безмитного ввезення буде застосовуватися загальна ставка мита у розмірі 10% (базою оподаткування таких товарів буде частина їх сумарної вартості, що перевищує еквівалент 1000 євро, або вартість товарів, обчислена пропорційно до ваги, що перевищує 50 кг). Однак така ставка буде діяти лише для товарів, загальна вартість яких складає не більше 10 тис. євро. У разі перевищення зазначеного ліміту будуть застосовуватися повні ставки мита, передбачені Митним тарифом України. Що стосується вивезення громадянами товарів за межі митної території України, то не підлягатимуть письмовому декларуванню товари, загальна вартість яких складає не більше 10 тис. євро.
7. Запроваджується можливість ДОСЯГНЕННЯ КОМПРОМІСУ З ПОРУШНИКАМИ МИТНИХ ПРАВИЛ. Так, у статті 521 МКУ передбачено, що за відсутності в діях особи, яка вчинила порушення митних правил, ознак злочину провадження у справі про це правопорушення може бути припинено шляхом компромісу, який полягає в укладенні мирової угоди між зазначеною особою та митним органом. Відповідно до умов такої мирової угоди особа, яка вчинила порушення митних правил, - у визначений строк, який не може перевищувати 30 днів, має внести до державного бюджету кошти в сумі, що дорівнює сумі штрафу, передбаченого санкцією відповідної статті МКУ, та/або задекларувати в митний режим відмови на користь держави товари - безпосередні предмети порушення митних правил, а у відповідних випадках - також товари із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортні засоби, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України. А митний орган, в свою чергу, припиняє провадження у справі про порушення митних правил щодо цієї особи та здійснює митне оформлення задекларованих нею товарів відповідно до заявленого митного режиму.
Зазначені норми є лише частиною тих новацій, які очікують на суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності з набранням чинності новим Митним кодексом. Продовжувати аналізувати цей монументальний документ ми будемо в окремих статтях. І з першою такою статтею уже можуть ознайомитись користувачі довідково-правових систем "Дінай", вона називається "НОВЫЙ ТАМОЖЕННЫЙ КОДЕКС: УПОЛНОМОЧЕННЫЕ ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ОПЕРАТОРЫ, ФИНАНСОВЫЕ ГАРАНТЫ, ТАМОЖЕННЫЕ КОМПРОМИССЫ..." – автор Тимур Крюков.
------------------------ Митний кодекс України (N 4495-VI від 13.03.2012 р.) Офіційне опублікування: "Голос України" N 73-74 від 21.04.2012 р. Дата набрання чинності: 01.06.2012 р. |
|
Всего комментариев: 0 | |